Com valora el President del BM Granollers la temporada 2013-14?

Globalment jo crec que s'ha de valorar la temporada positivament. És veritat que al principi aspirem a uns objectius, sobretot pel que fa a la base, i crec que s'han arribat a finals de Campionats de Catalunya i d'Espanya, i globalment, i tenint en compte que aquests dies encara estem en competicions, s'ha fet una temporada molt digna. I pel que fa als primers equips, masculí i femení, bé doncs penso que la valoració segueix sent molt satisfactòria. En el cas de les femenines, el fet d'haver assolit una fita que és històrica pel Club –pujar a Divisió d'Honor- ja mereix ser valorat molt positivament. Igualment que amb el Fraikin per haver assolit jugar en competició europea, arribar a les finals de la Copa del Rei i la Copa Asobal i ser tercers a la lliga, doncs fa que haguem de dir o puguem dir que això ha estat globalment molt bo.
M'agradaria també comentar que, l'equip tècnic sortint del primer equip, el Toni Garcia i el Jordi Coma han fet una gran feina. La valoració de la temporada del Fraikin és positiva, i no només per la gran feina dels jugadors, sinó també per la bona gestió dels seus tècnics.

I pel que fa a la Junta, quins objectius hi havia a principi de temporada i com ha anat?

Òbviament nosaltres tenim uns objectius inicials esportius –que ja he resumit-, socials que tenen a veure amb que el soci estigui ben informat i se senti partícip del Club. Ho hem intentat i estem encara treballant en aquest aspecte. També des del punt de vista de l'àmbit social, crec que tot allò que estem fent per difondre l'handbol s'ha de valorar positivament. Per exemple, el torneig Coaliment d'aquesta temporada ha assolit una participació rècord –tant en nombre de participants, com en escoles participants, com en equips- i la Granollers Cup, que presentarem d'aquí unes setmanes, també tindrà uns resultats que fins ara no s'havien aconseguit en cap edició. Per tant, des del punt de vista social, jo diria que s'avança. I pel que fa a la vessant econòmica, ateses les dificultats i tenint en compte que nosaltres hem de ser molt rigorosos amb el compliment del pressupost, pensem que en tancar l'exercici d'aquesta temporada, els resultats també acompanyaran, però no es podrà baixar la guàrdia en molt de temps. Ens queden uns anys de rigor econòmic, i aquest serà un element essencial en la gestió del Club. Fixant-nos en la notorietat, jo crec que tot plegat ens hi ha ajudat: els resultats esportius ens han ajudat a estar més presents en els mitjans de comunicació, que ens han seguit més i amb més interès.

Com està la situació econòmica del Club? En quin punt es troba actualment el BM Granollers?

El pla de viabilitat que es va traçar la temporada passada ens va permetre sortir del concurs de creditors, i s'està complint. És a dir, hem complert amb els compromisos que havíem adquirit i es pot dir que ja hem començat a fer-hi front, però també cal tenir en compte que queda molt per fer. Recordem que el pla de viabilitat està plantejat per 10 anys: la temporada passada vam acabar el primer i creiem que el vam acabar bé. Creiem que ara quan tanquem l'exercici del 2013-14, també l'acabarem bé per tal de poder afrontar la segona anualitat d'aquest pla. Tot i això, encara ens en quedaran vuit per afrontar. Per això, cal tenir en compte que l'esforç que estem fent es mantingui al llarg dels pròxims anys i no podem baixar la guàrdia: hem de ser molt rigorosos. Tot i això, els èxits i els resultats esportius ens ajuden a assolir els reptes que se'ns presenten. Insisteixo, per això, que el rigor haurà de seguir sent com fins ara.

Dilluns vinent es celebra l'Assemblea amb els socis. Quin és el motiu de l'acte?

El motiu que va haver-hi per part de la Junta Directiva per convocar l'Assemblea va ser, bàsicament, que creiem que en aquest final de temporada hi ha dues decisions importants que els socis han de saber i han d'opinar: una és la participació del Fraikin a la EHF Cup i l'altre la participació del Femení a Divisió d'Honor. Nosaltres, per la lògica del treball realitzat durant la temporada, tenim la il·lusió que això sigui possible i per això ho proposarem a l'assemblea, però voldríem que els socis del Club compartissin aquesta decisió. Primer de tot perquè han de ser coneixedors de tots els passos que seguirem i de les fites que volem assolir i perquè volem que sàpiguen els pros i els contres de les dues propostes, i quin esforç demanem al soci per poder assolir-ho. Les fites aconseguides a la pista requereixen un esforç extra fora de les pistes. Per tant, volem que hi hagi debat, que hi hagi valoració, compartir les decisions que la Junta Directiva ha pensat i preparat i, per altra banda, que es coneguin totes les consideracions al voltant d'aquestes decisions. D'aquí que la Junta plantegés aquesta Assemblea de socis. Sempre hem dit que el Club és dels socis i sòcies, i la nostra obligació és ser transparents.

Què representa per al Club, en tots els àmbits, que l'any vinent el BM Granollers estigui a Europa?

Tornem a Europa, ja hi havíem estat, ja havíem aconseguit alguns èxits, i ara hi tornem.. Tot allò que es guanya esportivament parlant, sempre fa molta il·lusió. Qualsevol èxit és positiu. Tots els components del primer equip estan amb moltes ganes i els fa molta il·lusió. Ells s'ho han guanyat a la pista i estan satisfets de poder participar-hi. Per ells serà una experiència esportiva que segur que els serà profitosa i la valoraran molt.
Des del Club, deixant a part que afegeix prestigi a la historia, jo també diria que des del punt de vista del soci i partint de la idea que ells s'estimen el Club i els agrada l'handbol, se'ls ofereix la possibilitat de viure una competició amb més prestigi. Des del punt de vista qualitatiu, allò que oferirà el Club competitivament serà superior al que teníem fins ara.
Per això des del Club hem de fer tot el que sigui necessari per viure-ho com un premi però alhora, i tornant al camp econòmic, hem de mirar que estar aquí no malmeti tota la trajectòria que com a Club estem duent a terme. Per a tots els Clubs que participarem en competició europea, significa un esforç.

Quines són les renovacions i les noves incorporacions del Fraikin? I del Femení?

Encara hi ha coses per decidir en aquest camp, encara hi estem a sobre i estem acabant de decidir. Amb la renovació del cos tècnic hem hagut de atraçar una mica els plans de renovació de plantilla que teníem. Però bé, estem treballant en aquest sentit i, a dia d’avui, podem dir que, a banda dels jugadors que segueixen tenint contracte i coneguda les baixes de Raúl Campos i Rodrigo Salinas, hi ha les renovacions confirmades de Nicklas Grundsten, Juan Del Arco i Ferran Solé, en aquests moments, i les incorporacions d’Adrià Figueras, Jose Guillerme Toledo –que és un jugador brasiler jove que va estar entrenant amb nosaltres un mes a finals d’aquesta passada temporada i que es considera que és una persona amb molta projecció de futur- i també un altre brasiler amb experiència a Asobal, procedent del BM Guadalajara, Guilherme Gama Valadao. Tot i això, ens queda feina per fer. Nosaltres intentem escoltar les peticions del cos tècnic per mirar fins a on pot arribar el Club i mirar d’ajustar la plantilla de cara a la temporada vinent.

Pel que fa al femení, segur que també hi haurà moviments. Primer de tot, perquè estem treballant en buscar un substitut per Carlos Viver, que ja estava treballant a ajustar la plantilla per afrontar aquest repte d’estar a la Divisió d’Honor Femenina. Esperem que ens els propers dies puguem acabar de lligar aquests aspectes.

Quines expectatives i previsions té amb Carlos Viver de cara a la temporada vinent?

Doncs, d'una banda, la seva incorporació demostra que som un Club formador tant per a jugadors com per a tècnics. És a dir, el Toni Garcia és una persona de la casa, el Jordi Coma ja portava també sis anys al Club, el Carlos Viver amb la seva trajectòria com a jugador i entrenador porta molts anys aquí, l'Antonio Rama igual... és a dir, una vegada més tenim la possibilitat de confiar en tècnics de la casa. I això és positiu. Perquè algú que ens coneix, coneix els valors del Club, que els ha viscut i els ha practicat, no deixa de ser un element positiu. Després és veritat que en l'esport els resultats de vegades són els que són, però a priori hem de confiar en tot el que el Carlos i l'Antonio poden aportar.

I el cas de Quique Gallego, que deixa el BM Granollers B, ja hi ha substitut?

Per la nostra part, ens hauria agradat molt que hagués continuat al capdavant del Nacional i seguís fent la seva feina, però també entenem les raons que ha donat a la Junta Directiva. La nostra obligació és agrair-li la feina que ha fet, sempre dir-li que les portes estan obertes, i alhora hem treballat per buscar un substitut. Sergio Pozo serà el nou tècnic del BM Granollers B.

Com valora la trajectòria de Raúl Campos? Hi ha perspectives que participi d'alguna altra manera dins el Club?

El cas del Raúl crec que és un d'aquests jugadors que per la seva llarga trajectòria al Club i per la forma que s'ha produït el seu pas, t'enorgulleixen. Persones com aquestes fan més grans els Clubs. Estic convençut que totes les Juntes que ens han precedit estan d'acord amb nosaltres que el seu pas pel BM Granollers ha sigut molt positiu.
L'actual Junta Directiva ja ha manifestat que li encantaria trobar la manera que el Raúl seguís col·laborant amb el Club. Ell en té ganes i interès, i nosaltres, òbviament, també. Ara simplement ens queda la feina, sempre complicada, de trobar la forma que les dues voluntats coincideixin i es tradueixin en una feina adequada per a ell. Però estem treballant en això, de fet, ara per ara el Raúl encara és jugador del BM Granollers fins a finals de juny. Així que de cara a la temporada que ve segur que trobem el lloc adequat per a ell.

Aquest any també se celebra el 70è aniversari del Club: com valores els actes que s'han fet fins ara i els que queden per venir?

Aquest projecte ha permès que algunes persones que no estan directament involucrades en el projecte esportiu i en la gestió del Club, s'hagin implicat en els actes del 70è aniversari. I només per això, ja és significatiu. A part d'això, alguns projectes que havíem pensat s'estan materialitzant. És el cas de la restauració dels trofeus antics i la seva instal·lació al Palau d'Esports o el projecte futur del Museu de l'Handbol... tot plegat diguem que està sent engrescador. Estem satisfets al veure que hi ha ganes. I nosaltres com a Junta Directiva estem receptius i disposats a acompanyar aquestes propostes per fer més handbol aquí, a Granollers.
A més encarem la segona part de l'any amb moltes ganes i esperem que els actes que queden siguin valorats com mereixen. Per tant, valorem positivament aquest 70è aniversari i els actes i objectius que havíem proposat per fer especial aquest any.

Sovint parla de reforçar l'handbol a la ciutat, què creu que és necessari per tornar a potenciar aquest esport?

Hem d'intentar tornar a recuperar l'interès i el prestigi que el nostre esport tenia temps enrere. Des del meu punt de vista tinc un parell de propostes perquè això sigui possible. No vull dir que siguin les úniques, però podrien ser dos camins a explorar. Per una banda, jo crec que nosaltres com a Club estem intentant contribuir-hi. Nosaltres no deixem d'insistir cada any que som un Club formador i creiem que la formació és molt positiva que acaba donant uns resultats com podem veure en els nostres primers equips que estan formats per un gran nombre de jugadors fets a casa. Jo crec que això seria un punt que les federacions haurien de tenir en compte. Estaria bé que els equips formadors d'Espanya i Catalunya tinguessin una compensació per aquesta activitat formadora.
Per altra banda, des del meu punt de vista, des dels estaments federatius i governamentals, s'hauria de gestionar d'una altra manera i modernitzar els estatuts que tenen a veure amb els patrocinis. Necessitem que, en aquestes categories que nosaltres competim, els patrocinis es puguin desenvolupar d'una forma més favorable, com passa en altres països que es practica el mateix esport. És important que els beneficis fiscals d'empreses que aposten per l'esport, i per l'handbol, puguin tenir unes contrapartides fiscals millors que les que tenen actualment. Pensem que si no es donen passes en aquest sentit, acabarem tenint més dificultats de les que ja tenim. I això ens provocarà que menys empreses es vulguin sumar a les accions de patrocini amb els nostres Clubs. Les empreses col·laboradores volen ajudar al Club de la seva ciutat o zona, però també busquen unes compensacions fiscals, ja siguin en forma de notorietat o imatge. I per això necessitem que la llei -l'última reforma en aquest punt és del 2002- es modernitzi i s'adeqüi als nous temps.

Meritxell Reina, Mireia Portabella i Laura Lanau

Equip de Comunicació del BM Granollers